Een jaar geleden was online jukebox 22Tracks, met 22 nummers in 22 stijlen
door 22 DJ’s, al de grote publiekslieveling tijdens The Next Web Startup
Rally, en vorige week mochten oprichters Gilles de Smit en Venz Reinders ook
de Dutch Startup Awards voor beste Nederlandse Startup en Mobiele App
aan dat rijtje toevoegen. Maar waarin zit nu precies het succes van de
dienst?

De laatste jaren raakten muziekliefhebbers verwend met nieuwe muziekdiensten
zoals LastFM, Pandora, Grooveshark, YouTube, Shazam en zeer recent nog
Spotify. Muziek on demand: ofwel, altijd zelf je favoriete nummers
opzetten, in plaats van luisteren naar wat een radio DJ je voorschotelt.

Tijdrovend
Maar wat eerst een ideale wereld leek, begon veel fervente muziekluisteraars
al snel weer te irriteren: Steeds zelf een plaatje uitzoeken en playlists
maken blijkt in de praktijk niet alleen tijdrovend, zo leuk is het ook niet
om de hele tijd alleen maar naar je favoriete nummers te luisteren.

Je draait ze grijs zoals dat heet, hoort eigenlijk niks nieuws meer, en veert
bij geen enkel ‘goed’ nummer nog op van enthousiasme, omdat je hele playlist
feitelijk aan die classificatie voldoet.

Bij 22Tracks geloven ze daarom in de kracht van "muziekcuratie". Net
als in een museum zijn het de experts die de essentiële stukken voor je
verzamelen en presenteren. Denk aan de aloude mixtapes die DJ’s in het
clubcircuit samenstelden, of voor de generatie na het cassettebandje: de
voormalige Hit Explosion CD’s. Een door een muziekexpert samengestelde lijst
van circa 20 nummers die het helemaal zouden gaan worden. Of die je in ieder
geval eens gehoord moest hebben.

Dat is precies wat online en mobiele jukebox 22Tracks anno 2011 weer is gaan
aanbieden: 22 stijlen met elk 22 tracks samengesteld door bekende DJ's in
elk genre. De site groeide in een jaar tijd naar vijf miljoen pageviews per
maand, en verdient zijn geld door onder meer branded channels en
advertentieruimte aan grote adverteerders zoals Heineken te verkopen.

DWDD
De iPhone-app van 22Tracks behaalde vorige week, overigens vlak voordat
voorman Venz Reinders acte de présence gaf in het tv-programma
DWDD, de magische grens van 80.000 downloads. Vanaf dat moment is de app
niet langer gratis, maar kost deze eenmalig 1,59 euro. Volgens de makers
zijn deze inkomsten nodig om de Buma-rechten te kunnen blijven betalen.

Nadat 22Tracks in De Wereld Draait Door verscheen, leverde dat direct 5.000
betaalde downloads op. Vooralsnog een teken aan de wand dat mensen misschien
niet langer betalen voor muziek, maar wel voor iemand die orde in de chaos
schept en het leven makkelijker maakt.

Marjolijn Kamphuis (1981) is eigenaar van online bureau OKGO,
internet startup Foodzy
en hoofdredacteur Dutchcowgirls.nl
. Voor Z24 schrijft ze periodiek over trends, nieuwe media en ondernemen 2.0
en is op Twitter te volgen via @marjolijn.

Dit artikel verscheen eerder ook op Dutchcowgirls.nl.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl